6 produse care te ingrasa fara ca tu sa ai habar

Ai incetat sa adaugi zahar in ceai si chiar si cafea, te tii departe de dulciuri si-ai inceput sa faci mai multa miscare. Cu toate acestea, cantarul pare incremenit… Cel mai probabil, acesta continua sa-ti saboteze planurile, fiind ascuns in produsele pe care tu le consideri inofensive. Pregateste-te de marea deconspirare.

Zaharul este unul dintre cei mai de temut dusmani ai siluetei si sanatatii omului modern. Si asta pentru ca este omniprezent. Un studiu recent al Organizatiei Mondiale a Sanatatii a scos la iveala faptul ca aproximativ 80% din alimentele vandute in magazine contin zaharuri „ascunse“. Este o modalitate mai putin onesta a celor din industria alimentara de a ne conditiona comportamentul de consum. Pe langa faptul ca amelioreaza gustul, zaharul stimuleaza apetitul si ne face sa mancam mai mult decat este nevoie. In consecinta, cumparam mai mult. Minunat, nu-i asa?

Impostorul cu mai multe fete

Pentru a profita din plin de mecanismul prin care zaharul creste pofta de mancare, marii producatori de alimente investesc bani grei in cercetari biochimice pentru a face acest ingredient cat mai ieftin si dulce si pentru a-i pierde urma in retetele diferitor preparate. Fara a cadea in patima conspirationismului, trebuie sa stii ca pana si etichetele „fara zahar adaugat“ pot fi o pacaleala. Pentru a fenta vigilenta consumatorilor, zaharul inclus este trecut cu alte denumiri. Si nu sunt deloc putine.  Robert Lustig, profesor la Universitatea California din San Francisco, SUA, a realizat o lista cu toate substantele folosite in comert pe post de zahar – in total, nu mai putin de 56 la numar!

Maltodextrina, muscovado, sirop de porumb, sirop de artar, dextran, dextroza, maltoza, galactoza, izoglucoza, levuloza, caramel sunt doar cateva dintre ele.

Adaos de zaharuri unde nu te-astepti

Doar 5% din aportul caloric zilnic trebuie sa provina din zahar. „Acesta este scopul, daca putem sa-l atingem. Un scop mai realist este de 10%”, declara dr. Francesco Brana, directorul de nutritie din cadrul OMS. Acest din urma procent ar fi echivalentul a 50 de grame de zahar (12 lingurite) pe zi. Desi poate parea o cantitate semnificativa, chiar si aceasta limita este greu de respectat in zilele noastre, deoarece, asa cum aminteste OMS, o mare parte din zaharurile consumate in prezent provin din alimente care nu sunt considerate dulciuri.

Bulionul contine 20% zahar

Ai zice ca mancarea facuta in casa e cea mai sanatoasa. Nu e chiar asa. Daca folosesti bulion din comert, ceea ce gatesti contribuie la spulberarea eforturilor tale de a slabi. Multe din aceste produse contin cantitati foarte mari de zahar – pana la 20% – care este adaugat pentru a contracara aciditatea rosiilor. Te-ai gandit vreodata ca atunci cand pui o lingura de bulion in mancare e ca si cum ai adauga o lingurita de zahar? Ei bine, cam asa e.

Salata de varza de la fast-food

E stiut lucru ca zaharul da dependenta, asa ca lanturile de restaurante fast-food il vor adauga in produse pentru a determina clientii sa revina. Ai grija la salata de varza cu maioneza, asa-numita „coleslaw“. Chiar daca pare a fi o alegere sanatoasa, avand in vedere proprietatile verzei, nu e. La suta de grame, aceasta poate contine aproape 26 de grame de zahar!

Supa de rosii

Un pranz rapid la serviciu poate consta intr-o supa de rosii la conserva. Putem avea impresia ca este o solutie in acord cu exigentele unui regim de slabit, numai ca o cana dintr-o astfel de supa poate contine 10 grame de zahar sau mai mult.

Legumele, conservate cu zahar

Fie ca vorbim de ciuperci, fasole verde, morcov, mazare sau alte legume la conserva – toate contin zahar. Acesta este adaugat pentru a prelungi termenul de valabilitate. Pentru a evita incarcarea inutila cu zahar, foloseste legumele proaspete sau congelate.

Sosul pentru gratar

E adevarat confera mai multa savoare carnitei, dar are un mare pacat: contine miere, zahar brun si melasa, ceea ce inseamna aproximativ 10 grame de zaharuri la doua linguri de produs.

Ketchup-ul, mustarul si alte picanterii

Foarte multe sosuri cu gust sarat sau picant au in compozitie aproape la fel de mult zahar ca o inghetata! El este adaugat cu buna stiinta pentru imbunatatirea proprietatilor organoleptice ale produselor. Drept urmare, o lingura de ketchup contine aproape o lingurita de zaharuri, desi nu pare dulce. Cantitati apreciabile de zahar gasim si in mustar, in sosurile de soia si alte asemenea preparate.

 

Natalia Talmacec