Cum sa-ti reprogramezi apetitul

Daca in zorii civilizatiei senzatia de foame a avut un rol vital incontestabil, motivandu-i pe stramosii nostri sa caute hrana pentru a supravietui, in zilele noastre lucrurile stau diferit. Cu magazine la tot coltul, multe deschise non-stop, cu fast-fooduri unde poti comanda din masina mancarea, apetitul a ajuns sa depaseasca frecvent nevoile reale ale corpului nostru. 

Organismul nostru este inzestrat cu un mecanism fin de autoreglare, pus la punct de-a lungul anilor de evolutie a omenirii. Acesta poarta numele de homeostazie si cuprinde toate procesele prin care sunt mentinute diferitele constante ale mediului interior in limitele valorilor normale. De aceea, atunci cand temperatura corpului creste – transpiram, atunci cand aceasta scade – tremuram, iar ramanem fara energie – hormonii foamei intra in actiune si ne determina sa mancam.

O capcana moderna

Problema este ca de multe ori alimentele pe care le alegem pentru a ne potoli foamea sunt dintre cele usor accesibile, dar lipsite de substantele nutritive de care organismul are nevoie. Drept urmare, in virtutea homeostaziei, el ne va cere sa mancam in continuare. De aici si apetitul ce pare nestavilit si riscul evident pentru silueta. Vestea buna este ca-ti sta in putere sa intervii in aceste procese, urmand cativa pasi simpli.

Accent pe calitate, nu pe cantitate

Din dorinta de a slabi, cei mai multi oameni se concentreaza aproape in mod exclusiv pe reducerea numarului de calorii. Or, nu numai cantitatea caloriilor conteaza, poate mai importanta de atat este calitatea surselor acestora. Asadar, in loc de produse ultra pocesate, doldora de conservanti si diversi potentiatori de gust, cu putine calorii mai bine opteaza pentru unele integrale, bogate in micro si macronutrienti esentiali.

Pune-ti in farfurie doar o jumatate din portia obisnuita de mancare. Cand mananci inghetata, de exemplu, savureaza pe indelete mai intai o cupa. S-ar putea sa n-o mai vrei si pe a doua. In plus, in felul acesta eviti mancatul automat.

Focus pe hidratare

Rezultatele unui cercetari recente desfasurate in cadrul prestigioasei universitati americane Virginia Tech au confirmat o data in plus rolul fundamental al hidratarii in controlul apetitului. Potrivit studiului, persoanele care au baut cate doua cani de apa inainte de masa au consumat cu 75 pana la 90 de calorii mai putin decat cele care nu s-au hidratat inainte de luarea mesei.

Struneste apetitul prin sport

Desi ideea generala este ca efortul fizic ar creste pofta de mancare, in realitate, asa cum o demonstreaza si oamenii de stiinta, antrenamentele de intensitate moderata te pot ajuta sa mananci mai putin. Un studiu efectuat in Regatul Unit a constatat ca femeile care au exersat timp de 90 de minute pe o banda de alergare au avut un nivel mai scazut de grelina, hormon peptidic care stimuleaza apetitul, si un nivel mai mare de peptide YY, care-l suprima. In consecinta, la masa urmatoare, ele au mancat cu o treime mai putin decat femeile care nu au facut miscare.

Flora intestinala, un jucator central

„Daca te uiti la microbiomul intestinal al unui individ obez, acesta este foarte diferit de cel al unei persoane slabe”, spune Ofer Reizes, doctor in medicina celulara si moleculara de la Institutul de Cercetare din cadrul Clinicii Cleveland, SUA. Intr-adevar, noile cercetari sugereaza ca anumite microorganisme care populeaza intestinul uman au o contributie clara la reglarea apetitului. De exemplu, conform unui studiu francez din 2015, o tulpina „buna” de E. coli pompeaza proteinele care stimuleaza eliberarea hormonului de satietate, peptida YY, la aproximativ 20 de minute dupa servirea mesei. Asadar, pentru a-ti recalibra apetitul, include in meniul zilnic alimente pe care aceste microorganisme le prefera: fructe si legume proaspete, produse cu continut ridicat de probiotice, asa cum sunt varza acra, muraturile, kimchi etc.

 

Natalia Talmacec