Slabim in stil italian: simplu si placut pentru papilele gustative

Chiar daca sunt numiti macaronari si se dau in vant dupa lasagna si pizza, italienii si, evident, italiencele continua sa se plaseaza fara emotie in topul celor mai supli europeni. Cum reusesc acestia sa-si mentina silueta, vitalitatea si vivacitatea de-a dreptul de invidiat? Scoatem chiar acum la iveala cateva din secretele lor.

Sa fii gurmand si in acelasi timp sa nu te pricopsesti cu kilograme in plus e o chestiune cu licenta italiana. Fara a se priva de bunatatile culinare, urmasii romanilor nu par sa aiba cosmaruri cand urca pe cantar. De altfel, in Italia, rata obezitatii e printre cele mai mici din Europa. Si asta pentru ca, in ciuda stereotipului creat, italienii nu mananca doar pizza si paste la nesfarsit! In realitate, dieta lor obisnuita contine mai putine calorii decat renumitele preparate fainoase. In plus, ei nu fac rabat de la urmatorul set de reguli.

Nr. 1 Nu uita sa bei apa

Atat in restaurante si cafenele, cat si in magazine si chioscuri, apa este cel mai vandut produs. Si nu numai in timpul verii. Apa este consumata la fel de mult pe tot parcursul anului. Or, se stie, hidratarea optima este esentiala pentru buna functionare a organismului, pentru eliminarea toxinelor si reglarea proceselor metabolice.

Nr. 2 Consuma multe proteine vegetale

Molecule de baza ale materiei vii, proteinele sunt fundamentale pentru construirea celulelor sanatoase si dezvoltarea normala a organismului. De ele are nevoie fiecare particica a corpului nostru, inclusiv creierul, ca sa nu mai vorbim de muschi, care in lipsa unui aport adecvat de proteine isi pierd forta si se atrofiaza. Cu ce sunt speciale proteinele vegetale? Spre deosebire de cele animale – care, e adevarat, au meritele lor – , cele provenite din leguminoase, nuci si seminte au marele avantaj de a nu veni insotite de colesterol si grasimi saturate. Si pe acestea le gasim din abundenta in meniul italienilor, ei avand frecvent in farfurii preparate din fasole, mazare, naut, linte, migdale, nuci de Brazilia, alune, broccoli, spanac, fasole verde, conopida, sparanghel si telina.

Nr. 3 Aleg pastele fainoase din grau dur si painea din faina integrala

Glucidele din aceste produse sunt digerate mai incet decat cele prezente in preparatele din faina alba obisnuita, ceea ce permite mentinerea senzatiei de satietate. Asta nu inseamna ca abuzul este acceptat. Ca sa nu-ti puna in pericol silueta, o portie ar trebui sa contina intre 75 si 100 de grame de paste uscate. Si, tineti minte, pastele se mananca la pranz, nu seara! Italienii mananca alimentele bogate in carbohidrati care contribuie la cresterea in greutate intotdeauna in prima jumatate a zilei.

Nr. 4 Adora uleiul de masline

Toate salatele si legumele fierte sunt stropite in mod obligatoriu cu ulei de masline de inalta calitate. Acesta este folosit chiar si la conservat: anghinare, rosii uscate la soare, vinete prajite cu ardei iute, precum si in conservele cu ton si sardine in ulei – pur si simplu te lingi pe degete!

Uleiul de masline este un bun furnizor de acizi grasi nesaturati necesari organismului, precum oleic si linoleic, dar si de vitamine (A, D, E, K) si diversi fenoli care incetinesc imbatranirea, intaresc imunitatea si previn formarea depozitelor adipoase.

Nr. 5 Mananca peste si fructe de mare de cel putin de trei ori pe saptamana

Pestele si fructele de mare sunt surse naturale de proteine, calciu, fosfor si acizi grasi Omega-3, pretioase ajutoare in lupta cu kilogramele in plus. De asemenea, aceste alimente contin substante minerale cum ar fi seleniul, manganul, zincul, care incetinesc procesele de oxidare din organism si mentin elasticitatea pielii. Astfel, un mare merit al tonusului italienilor il are prezenta in dieta lor a delicioaselor feluri din dorada, midii, chefal, peste-scorpion, biban de mare, sepii, calamari, creveti si alte crustacee marine.

Nr. 6. Fructele si legumele de sezon, baza tuturor felurilor de mancare

Primavara – risotto sau omleta cu sparanghel, caracatita cu mazare. Vara – ardei, vinete si dovlecei la gratar, fasole verde calita, tot felul de salate si un numar foarte mare de mancaruri cu rosii proaspete. Toamna – spanac cu mozzarella, mancare de broccoli si conopida. Iarna – anghinare preparata la cuptor, supa de legume minestrone etc. Legumele si fructele sunt omniprezente pe mesele italienilor pe tot parcursul anului.

Nr. 7 Opteaza pentru sosuri cu putine calorii

Chiar daca nu mananca niciodata pastele goale, italienii au grija sa le dreaga cu sosuri apetisante, dar cu un continut scazut de calorii, care au la baza ulei de masline si legume. Exemple bune in acest sens sunt celebrul sos pesto si sosul simplu de rosii „Salsa di Pomodoro”, care au in compozitie doar produse vegetale. Deseori, pastele sunt servite cu garnitura de dovlecei si creveti sau cu ciuperci si mazare verde.

Nr. 8 Nu exagereaza cu branzeturile si carnea

Este imposibil sa-ti imaginezi bucataria italiana fara branza! Parmezanul, Pecorino Romano, Grana Padano, Gorgonzola – toate aceste bunatati au un loc special in bucataria italiana. Cu toate acestea, ele sunt folosite rar. De baza sunt branzeturile proaspete cum ar fi ricotta, cacciaricotta, mozzarella, scamorza. Acestea contin mult mai putine grasimi si calorii decat cele maturate, dar si ele sunt consumate cu moderatie. Italienii au adoptat calea de mijloc si in cazul cosumului de carne, tinand cont de raportul recomandat de medici: 1/3 proteine animale si 2/3 proteine vegetale.

Nr. 9. Savureaza mancarea pe indelete

Italienii stiu cum sa se bucure de mancare. In timpul servirii mesei, ei nu se grabesc niciodata, mananca incet, mestecand bine fiecare imbucatura. In felul acesta, ei se tin departe de disconfortul unei digestii dificile, dar si de pericolul de a manca mai mult decat au nevoie, de fapt. Bucataria italiana se caracterizeaza prin moderatie, varietate si armonie. Mancarea nu trebuie sa incante doar papilele gustative – si o face din plin! – ci sa constituie temelia voii bune si a starii de bine.

 

Natalia Talmacec